top of page

Hogyan vezethet a követeléskezelés reorganizációhoz? – Egy képzeletbeli történet a HORECA iparágból

Szerző képe: Tamás OskóTamás Oskó


A FreshDelight Ltd. egy nevében nem valós, de történetében megtapasztalt, közepes méretű vállalkozás, amely friss élelmiszer-alapanyagokat szállít éttermeknek és hoteleknek szerte az országban. Az üzlet jól indult, és a cég gyorsan növekedett, hiszen a HORECA szektor folyamatosan igényli a minőségi alapanyagokat. Azonban a gazdasági környezet változásai és az ügyfelek késedelmes fizetései miatt a FreshDelight pénzáramlása egyre instabilabbá vált.

A problémák fokozódtak, amikor több nagy ügyfél, akiknek jelentős mennyiségű áru lett szállítva, nem fizette ki időben a számlákat. A cég először megpróbált türelmes lenni, bízva abban, hogy az ügyfelek hamarosan rendezik tartozásaikat. Emlékeztető jelzéseket küldött és várta a megtérülést. Azonban a kifizetések folyamatos elmaradása már veszélyeztette a FreshDelight működését is.

Amikor a késedelmes fizetésekből adódó pénzügyi nyomás elérte a kritikus pontot, a FreshDelight felelős ügyvezetője - melleleg, mint a gondos fizetőképessége megtartása végett törvényi kötelezettség is - kénytelen volt lépéseket tenni a követelések behajtása érdekében. Ekkor fordultak az OT Strategy & Partners-hez, amely válságkezelésre specializálódott. A tanácsadó cég nem csak a követeléskezelésben nyújtott segítséget, hanem felismerte, hogy a Adós kerekedelmi Partnercég működésében is strukturális problémák húzódnak meg, ebből fakad a szállítói számlák kiegyenlítetlensége.

E mellett a követeléskezelés során a FreshDelight Partnerei számára hamar nyilvánvalóvá vált egy fontos jogi tényező: a cég által leszállított, de ki nem fizetett élelmiszer-alapanyagok tulajdonjoga az eladóé marad egészen a számlák kiegyenlítéséig. Ez sokkolta az ügyfeleket, akik nem számítottak arra, hogy a követeléskezelés ilyen komoly következményekkel járhat, konkrétan az áru feldolgozása és értékesítése annak kiegyenlítése nélkül bűncselekmény.

A további sokk, hogy a követelések behajtása során a tartozások gyorsan növekedtek, mivel az alapköveteléseken felül késedelmi kamatok, behajtási költség átalány, valamint jogi ügyviteli költségek is felhalmozódtak. Ezek az extra költségek jelentősen megemelték a tartozások összegét, tovább nehezítve a fizetésképességi egyensúlyt, előidézve egy végleges fizetéképtelenségi állapotot.

Az OT Strategy & Partners, felismerve az Adós oldalán jelentkező mélyebb problémákat, nemcsak a követelések behajtására koncentrált, hanem átfogó reorganizációs javaslatokat is tett a FreshDelight Partner számára, hiszen ez Megbízója - FreshDelight - hosszútávú kereskedelmi érdeke is volt. Első lépésként azt javasolták, hogy a FreshDelight Partner vizsgálja felül belső folyamatait és szervezeti struktúráját, mivel a Vevő állományát feltérképezve, nem a vevők, vagy piacvesztés jelei tapasztaltak. A fizetésképtelenség a belső relációk helytelen összefüggéseire utaltak. A pénzügyi nehézségek kezelésére új, hatékonyabb folyamatokat és ellátási lánc-modellt dolgoztak ki, amely lehetővé tette a költségek csökkentését és a pénzáramlás stabilizálását.

A FreshDelight Partnernél, a reorganizáció részeként átcsoportosították az eszközöket, megszüntették a párhuzamos tevékenységeket, és optimalizálták a működést, csökkentették a költségeket . A cég egy új pénzügyi irányítási modellt is bevezetett, amely szorosabb kontrollt biztosított a bejövő és kimenő pénzmozgások felett.


A történet rávilágít arra, hogy a követeléskezelés és a reorganizáció nemcsak az adósságok behajtását és a pénzügyi stabilitás visszaállítását jelenti, hanem lehetőséget kínál a vállalati struktúra és működés átalakítására is, a stratégiai partnerségek ( disztribúciók, lekötött szállító-vevő állományok ) létrejöttével a kiszolgáltatott és gyorsan változó iparágak, mint a HORECA szektor is meg tudja óvni az egyes periódusok nyereségeit, valamint kilábalásra alkalmas, tartalékokat rejtő modellekben képes a gazdasági hullámvölgyeket, recessziós helyzeteket kezelni.

A megfelelően irányítva végrehajtott követeléskezelés, valamint a FreshDelight Partnerek oldalán jelentkező reorganizáció hosszú távon tehát a hitelezőknek - FreshDelight - is egy jó befektetés, megfelelő kontroll elemzése és Partneri megállapodások kockázatokat minimalizáló megállapodásai esetében.


Amennyiben a téma részleteiben is érdekli - FreshDelight, akár FreshDelight Partner képében találja meg vállalkozását -, keresse az OT Strategy & Partners weboldalát, ahol megtalállja a konkrét tevékenységeinket, elérhetőségeinket.



Ha további témákban olvasá esettanulmányainkat keresse blog bejegyzéseinket, a https://www.otsp.hu/blog link alatt...


Állva rendelkezésre, Oskó Tamás, alapító, tulajdonos


 
 
 

Commentaires


bottom of page